Kilpailuohjeet

Avoin Salon Seudun Rastiviesti 10.8.2021

Salo, Kisko, Äijjämäki

Kilpailuohjeet

Kilpailussa noudatetaan voimassa olevia Suomen Suunnistusliiton kilpailusääntöjä ja järjestäjän ohjeita.

Covid -19: Vallitsevan koronatilanteen takia kilpailussa noudatetaan toimintatapoja, jotka ovat tuttuja monista urheilutapahtumista.

Kilpailussa tulee noudattaa seuraavia järjestäjän ohjeita:

Kilpailukeskuksessa on pidettävä yli kahden metrin turvavälejä. Keskuksessa joukkueiden on pysyteltävä toisistaan erillään omissa ”kuplissa”.

Maskin käyttö on vapaaehtoista. Varatkaa riittävästi omia maskeja mukaan.

Maalissa annetaan maski kaikille maaliintulijoille järjestäjän toimesta.

Arvioitu voittaja joukkueen aika on 90min.

Kartta: Tulostekartta 7/2021 (Vesa Elovaara/Salon Vilpas). Kartat ovat karttamuovissa.  Käyräväli on 5 m. Mittakaava on 1:7500.

Maasto: Maasto on nopeaa ja helppokulkuista kangasta ja nuorta taimikkoa, joka on näpsästi laajan Nairassuon ja tien 186 välissä. Vauhdikkaan kankaan rikkovat pienipiirteiset ja jyrkkäreunaiset mäet.

Osia metsästä on avohakattu. Aukot ovat niittyä tai nuorta taimikkoa. Eli Varsin tyypillistä Varsinais-Suomalaista talousmetsää, jossa kulkukelpoisuus on valtaosin erinomainen. Aluetta halkoo muutamat

metsäautotiet. Kartta on uusi eikä alueella ole aijemmin suunnistettu. Kartta on luotettavan ja osaavan kartoittajan Vesa Elovaaran käsialaa.

Kilpailumateriaali: Joukkueiden kilpailumateriaali on noudettavissa kilpailun infosta.

Ratamestarin lausunto: Ratamestarin lausunto on luettavissa erillisestä artikkelista www.salonvilpas.fi/suunnistus.

Kielletyt alueet: Kilpailualueella on soranottoa. Soranottomonttu on kilpailijoilta ja yleisöltä kielletty alue.

Mallirasti, leimausjärjestelmä ja Emit-kortit: Mallirasti on nähtävissä kilpailukeskuksessa. Kilpailussa käytetään Emit-leimausjärjestelmää. Emit-kortteja voi vuokrata Infosta hintaan 3€/kpl. Kadonneesta

vuokrakortista veloitetaan 100€.

Ratapituudet: Osuudet 1A, 1B ja 1C 2.3 - 2.4km, 4. osuus 3km, 5. osuus 1.9km ja 6. 0suus 3km.

Kilpailunumerot: Käytössä. Omat hakaneulat. Kilpailunumerot ovat joukkuemateriaaleissa.

Emit-tarkistuslipukkeet: Tarkastuslipukkeet ovat joukkuemateriaaleissa.

Rastimääritteet: Rastimääritteet on painettu karttoihin, ei irrallisia määritteitä.

Toiminta lähdössä:

Ensimmäisellä osuudella jokaisesta joukkueesta juoksee kolme kilpailija. Lähtö on yhteislähtö. Lähtöön sisäänkirjautuminen on viimeistään kymmenen minuuttia ennen lähtöä. Ensimmäiselle osuudella

suunnistetaan juoksujärjestyksen mukaisilla radoilla 1A, 1B ja 1C (merkitty karttaan). Kartat ovat lähtöpaikalla. Suunnistajat asettuvat kukin oman karttansa taakse noin viisi minuuttia ennen lähtöä.

Lähdössä noudatetaan joukkueiden välisiä turvavälejä. Kartat saa ottaa käteen minuuttia ennen lähtöä.

Kartan saa avata lähtöhetkellä. Lähtömerkki annetaan räjäyttämällä.

K-pisteelle on matkaa 100 metriä. K-pisteelle on viitoitus. Viitoitusta ei saa ylittää tai alittaa. Kaikkien suunnistajien on juostava K-pisteen kautta.

Toiminta vaihdossa: Jokaisen suunnistajan on nollattava oma kilpailukortti ennen siirtymistä vaihtoalueelle. Tässä kilpailussa nolla on sama asia kuin sisään kirjautuminen.  Vaihtoon tuleva kilpailija

lähettää matkaan seuraavan osuuden suunnistajan juoksujärjestyksen mukaisesti. Avausosuudelta kolmantena tullut suunnistaja antaa neljännen osuuden suunnistajille kartan ja lähettää tämän matkaan.

Ensimmäiseltä osuudelta ensimmäisenä ja toisena tulleet kilpailijat antavat neljännen osuuden suunnistajalle tyhjän paperin. Kartta teline on myös vaihtopuomi.

Viimeinen rasti (koodi 101) ja maali: Viimeinen rasti on kaikilla sama. Viimeiseltä rastilta maaliin on viitoitus. Maalissa on maalileimaus. Maalista johtaa viitoitus karttatelineelle, joka on myös vaihtopuomi.

Maali ja vaihtopuomi ovat kilpailukeskuksessa.

Maali: Maalissa on useita leimasimia. Voit leimata millä tahansa maalileimasimella. Maali suljetaan klo 21.00. Kartat kerätään pois maalissa. Joukkueet saavat uudet kilpailukartat infosta 10

minuuttia voittajan maaliintulon ja yhteislähdön jälkeen. Suunnistuksen lajisääntöjen mukaan kilpailijat eivät saa näyttää kilpailukarttaa ja rataa muille kilpailijoille ennen yhteislähtöä. Anna rasteilla reilusti

tilaa!

Palkintojen jako:

Pysäköinti: -Tievarsi, metsätien reuna ja vanha kaatopaikka. Pysäköinti on kovapohjainen. Matkaa kilpailukeskuksesta 100-800m. Paikoituksesta siirtymä kilpailukeskukseen VAIN merkittyä reittiä pitkin.

Tietä 186 ylitettäessä on käytettävä erityistä varovaisuutta. Tiellä on 100km nopeusrajoitus. Näkyvyys molempiin suuntiin on hyvä.

WC: On. Bajamaja.

Pesu: Kilpailukeskuksessa ei ole pesua. Lähinnä keskusta on Naarjärven uimaranta.

Puffetti: Tarjolla on pientä suolaista ja makeaa, kahvia sekä muita virvokkeita. Järj. Salon Vilpas, Naisjaosto.

Lasten suunnistus ja muksula: Angelniemen Ankkurit organisoi alueella lasten suunnistusradan. Lasten tosi helppo suunnistusrata on suunnistettavissa kilpailujen ajan. Suunnistus tapahtuu kilpailukeskusta

reunustavassa kangasmetsässä. Lisätietoja Ankkureiden ja Salon Vilppaan nettisivuilta. Muksulaa ei ole.

Ensiapu: Ensiapupiste on kilpailukeskuksessa.

Toimihenkilöt:

Kilpailunjohtaja: Risto Jokiniemi, Salon Vilpas, p 0407393279, risto.j.jokiniemi@gmail.com

Ratamestari: Uolevi Koistinen, Salon Vilpas

Tiedottaja: Uolevi Koistinen, Salon Vilpas, p 0407387281, janneuolevi@gmail.com

Valvoja: Risto Gustafsson, RP

Tulospalvelu: Risto Kivinen

Tuomarineuvosto:

Puheenjohtaja: Risto Gustafsson, RP

Jäsen: Uolevi Koistinen, Salon Vilpas

Jäsen: Janne Ståhlström, Uno SK

Toivotamme kaikille viestisuunnistajille onnistuneita suorituksia!

Salon Vilpas ry