Ratamestarin terveiset

Huomenna tiistaina kokoonnumme Kiskoon viettämään Salon seudun suunnistajien yhteistä juhlaa. Perinteiden mukaisesti Rastiviesti juostaan kaksi viikkoa ennen Jukolan ja Venlojen viestiä. Näin tapahtuu myös tällä kertaa. On kisa iso tai pieni, ratamestarin työmäärä on aina kohtuullisen massiivinen. Olen nauttinut jokaisesta hetkestä.

Vuodelle 2020 ajoitetun viestikisan suunnittelu ja toteutus alkoi jo vuonna 2017, kun Salon Vilppaan suunnistusjaoston puheenjohtaja Risto Jokiniemi antoi alustavan luvan uuden alueen kartoittamiseksi. Myöhemmin maasto otettiin Seuraviestin käyttöön ja suunta kohti vuotta 2020. Sen jälkeen reitin varrella onkin sattunut ja tapahtunut. Kuluneista vuosista voisi piirtää reittihärveliin mahdottomilta tuntuvat kiemurat, maalata taulun, ohjata elokuvan, kirjoittaa romaanin tai suunnistajille kohtuuttoman pitkän tervehdyksen. Säästän teidät kaikilta edellä mainituilta taidemuodoilta ja keskityn olennaiseen. Mutta yhden epäolennaisen kerron. Olen mennyt avioon ja Nurmi on nykyisin onnellisesti Koistinen.

Kilpailu

Kilpailumaasto on puristettu napakasti laajan Nairassuon ja tien 186 väliin. Se tarjoaa erämaan kaikuja sekä liikenteen kohinaa. Alueella on paljon hirviä, joita olen päässyt vuosien kuluessa ihailemaan lukuisia eri kertoja. Se on iso ja komea eläin. Viime päivinä myös hirvikärpäset ovat olleet kiitettävän tuttavallisia. Pummaaja saa taatusti seuralaisen.

Kilpailumaaston pohja vaihtelee vahvasta kuntasta, pienipiirteiseen avokallioon. Alueella on monen ikäistä ja tyyppistä metsää. Risukkoa ja pusikkoa on vähän, mutta suota, varvikkoa ja ojaa riittää. Valtaosin näkyvyys on erinomainen. Eikä rastilippuja ole pyritty tieten taiten piilottamaan. Avonaisessa maastossa oikean rastilipun bongaaminen on avain sujuvaan menoon. Vink, vink: -Radoilla on hajontaa ja rasteja lähekkäin, joten olisi ”hölmöä” olla tarkistamatta rastikoodia.

Viestiosuudet ovat tyyliin ”pikamatka”, lyhyitä. Tavoitteeni on ollut, että kilpailusuoritus tarjoaa kaikille osuuksille suunnistuksen rytmittämistä, tarkkaa rastinottoa sekä vauhdikasta menoa ja happoja. Ratoja suunniteltaessa yksi pointti on ollut, että rastien löytäminen ei ole lottoa.

Kilpailun kulku on totutusta poikkeava. Yhteislähdössä jokaisesta joukkueesta on kolme ensimmäisen osuuden suunnistajaa. Tämä poikkeus lisää varmisti hässäkkää niin lähdössä, maastossa kuin vaihdossa, joten keskittyminen omaan suoritukseen korostuu. Myös joukkueita nimettäessä on täytynyt tarkemmin puntaroida se, millä kolmikolla yhteislähdössä startataan, koska joukkueen etu on, että kaikki kolme tossuparia tömistelisivät vaihtopuomille samanaikaisesti.

Suunnistusterveisin Uolevi Koistinen, Salon Vilpas

Kuva, joka sisältää kohteen ruoho, taivas, ulko, kenttä

Kuvaus luotu automaattisesti

Nairassuo, Kisko